20 اکتبر 2022 - تحقیقات جدید نشان می دهد مردانی که در زمستان در فضای باز شنا می کنند در مقایسه با مردانی که در تابستان شنا می کنند، کمتر در معرض ابتلا به دیابت نوع 2 هستند.

محققان دانشگاه  UiTقطب شمال نروژ و بیمارستان دانشگاهی شمال نروژ دریافتند که شنا در آب سرد می تواند چربی های ناسالم بدن مردان را از بین ببرد.

بیش از 100 گزارش تحقیقاتی نشان داده اند که شنا در آب سرد برای سلامتی مفید است و می تواند از پیشرفت بیماری قلبی و چاقی جلوگیری کند.

نویسنده برجسته جیمز مرسر، گفت: بر اساس این مرور علمی و حمایت های علمی فزاینده، واضح است که قرار گرفتن داوطلبانه در معرض آب سرد ممکن است اثرات مفیدی برای سلامتی داشته باشد.

بسیاری از مطالعات اثرات قابل توجه غوطه وری در آب سرد را بر پارامترهای مختلف فیزیولوژیکی و بیوشیمیایی نشان داده اند. اما ارزیابی این سوال که آیا اینها برای سلامتی مفید هستند یا نه، دشوار است.

وی افزود: بر اساس نتایج این بررسی، بسیاری از فواید سلامتی که از قرار گرفتن منظم در معرض سرما ادعا می‌شود، ممکن است اتفاقی نباشد.در عوض، آنها ممکن است با عوامل دیگری از جمله سبک زندگی فعال، کنترل آگاهانه ی استرس، تعاملات اجتماعی و همچنین یک طرز فکر مثبت توضیح داده شوند. البته بدون مطالعات قطعی بیشتر، موضوع همچنان مورد بحث خواهد بود.

در گزارش این تحقیق آمده است که شنا در آب سرد همچنین می تواند سلامت روان افراد را بهبود بخشد، باعث کاهش وزن و افزایش میل جنسی شود.

مطالعات قبلی همچنین نشان داده‌اند که شنا در آب سرد گردش خون، سیستم ایمنی، بافت چربی، استرس اکسیداتیو و التهاب را بهبود می‌بخشد.

این بررسی در مجله بین المللیCircumpolar Health  منتشر شده است.

منبع:

https://www.diabetes.co.uk/news/2022/oct/swimming-in-cold-water-reduces-risk-of-type-2-diabetes-among-males-study-finds.html